המציאות המדומה פוגשת את הקעקועים

משחקי הוידאו הכניסו לביתנו עולם של מציאות מדומה כאשר הריגוש שהם מביאים רק הולך ומתגבר. משחקי הוידאו הפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו ובשנת 2014 בארה"ב לבד התעשייה גלגלה מעל ל- 20 מליארד דולר. ההתפתחות של תעשיית המשחקים מעלה פעם אחר פעם את רמת הריגוש והיא עושה זאת על ידי הכנסת העולם האמיתי אל תוך המסך שלנו.

קעקועים-ומציאות-רבודה

המשחקים הפופולארים ביותר הכוללים מציאות מדומה או שמנצלים את טכנולוגיית המציאות הרבודה, אלו משחקי הספורט. הנתונים מצביעים

על כך שהמשחקים הנמכרים ביותר הם משחקי ספורט שעושים שימוש בטכנולוגיית 3D ומכניסים את שחקני הספורט המפורסמים כך שיהיו חלק בלתי נפרד מהדמויות במשחק. הטכנולוגיה המתקדמת נועדה ללכוד במדויק את קווי המתאר של השחקנים והיא יכולה להעביר כל תנועה שלהם תוך הדגשת תכונות אישיות וייחודיות הגוף של כל אחד מהשחקנים. שימוש בטכנולוגיה מדויקת זו מאפשרת לרוכשי משחקי המחשב להתרגש ולא פעם גם לרכוש את המשחק רק בשל השחקנים המופיעים בו.

טכנולוגיית תפיסת המציאות

הטכנולוגיה החדישה שממשיכה להתפתח בקצב מסחרר מצליחה להביא למסך את שחקני הספורט כשהם נראים מציאותיים על המסך וכשכל פרט בא לידי ביטוי. הכוונה בכל פרט היא שהשחקן נראה אמיתי, תנועות הגוף שלו במשחק המחשב זהות לאלו שבמציאות והמראה שלו מועבר אחד לאחד למסך, כולל הקעקועים שעל גופו, מה שהעלה שאלות שונות אודות מציאות מדומה וקעקועים ואת שאלת זכויות היוצרים.

אמני קעקועים הם אמנים לכל דבר ואלא אם הם העבירו את זכויות הקניין הרוחני ליצירת האמנות שלהם לאדם המקועקע, הזכויות נשארות אצל האמן עצמו. כל אדם רשאי להשאיר על עצמו את הקעקועים לכל חייו, אך זכויות הקניין הרוחני יהיו שייכות לאמן עצמו אלא אם צוין וסוכם אחרת בין השניים. טענה זו שימשה כבסיס לתביעות שונות שהופנו על ידי אמני קעקועים אל חברות בידור ומשחקי וידאו כמו נייקי, וורנר ברדר ונוספים.

מציאות רבודה וזכויות יוצרים

החוק מתייחס לרכיבים רבים כשהמטרה העיקרית שלו היא להגן על האדם ומכאן נובע חוק זכויות יוצרים. אחת השאלות אשר עולה בהתייחסות אל מציאות רבודה וקעקועים היא הביטוי שלהם במרחב הוירטואלי והאם נעשית הפרה של זכויות יוצרים במרחב זה או לא. חשוב לציין כי כל הטענות שהיו נגד החברות המובילות שצוינו בוטלו עוד לפני מתן חוות דעת משפטית, אך אין זה אומר שבכך נפתרה שאלת זכויות היוצרים וההגנה על אמני הקעקועים.

חברת המשחקים EA בחרה ללכת צעד קדימה ולברור את השימוש בקעקועים שעל גוף השחקנים אשר מופיעים במשחקי הוידאו שהיא מפיקה. החברה העדיפה לנקוט במשנה זהירות ולהשתמש בקעקועים במקרים כמו של הקוורטרבק קולין קאפרניק אשר רכש את זכויות היוצרים לקעקוע שלו מהאמן ובכך הוא יכול להופיע בכל מקום שירצה בכך.

זכויות האמנים

הזכויות של אמני הקעקועים נשמרות גם בעידן המציאות המדומה וחברות פיתוח המשחקים מתחילות להגן על עצמן מפני תביעות אלה או אחרות אשר עשויות לצוץ. בבית המשפט לפשיטות רגל בדלוור, ארה"ב הגיש כריסטופר אסקובדו תביעה על סך 4 מליון דולר כשאחד מהקעקועים אותו יצר הופיע במשחק וידאו. התביעה לא סולקה, אך הופחתה לסכום של 22,500 דולר. חשוב לציין כי התביעה התייחסה לכך שקעקועים אשר נעשים מתוך שבלונות לא שמים את האמן קעקועים כבעל זכויות יוצרים, אך קעקועים מקוריים כן מעניקים לו את הזכויות הללו.

הקעקועים הם אמנות על הגוף ומכאן שיש לספק הגנה לאמן שיצר אותם. עם זאת, לכל אדם יש זכויות על גופו ולכן זכותו להצטלם ולהופיע עם הקעקוע במקומות שונים. כדי למנוע את האבסורד אשר נוצר בין זכויות האמן לזכויות הפרט קבע בית המשפט של ארה"ב כי על כל אמן קעקועים לקחת בחשבון כי ייתכן ויצירתו תופיע במקומות שונים על גוף המקועקע ובמיוחד כאשר מדובר באדם מפורסם. בית המשפט קבע כי על האדם יש זכות על גופו ומכאן גם על הקעקועים. עם זאת, העולם של מציאות מדומה וקעקועים עדיין לא קיבל מענה חד משמעי מבית המשפט ואנו יכולים לראות כי ישנן חברות ליצירת משחקי וידאו אשר מוותרות על הצגת קעקועי השחקנים או לחלופין מבררות כי השחקן רכש את זכויות היוצרים לקעקוע וכי הוא יכול לעשות בו כל שימוש שהוא חפץ בו. החלטה זו לעתים יכולה לפגוע בשחקני הוידאו הביתיים אשר רוצים ליהנות מהדמויות המופרסמות האהובות עליהם בהעתק מדויק על המסך, אך היא שומרת על זכויות היוצרים כפי שהייתה רוצה שישמרו על זכויותיה שלה. לעוד מידע בנושא - מציאות רבודה